משלוח מגשי פירות וסלסלת פירות

Loading...

פירות מותרים לחולי סוכרת

אחד האתגרים הקשים ביותר לחולי סוכרת הוא מציאת קינוחים ומאכלים מתוקים וטעימים שלא יעלו את רמות הסוכר בדם שלהם להרקיע לשחקים, ונדמה כי הפתרון האידיאלי הוא לקנח בפירות. אומנם כולנו יודעים שפירות הם מאכל בריא וחלק מהותי מהתזונה היום-יומית שלנו, אך בחלק מהפירות קיימים אחוזי סוכר גבוהים מאוד שעלולים להזיק לחולי סוכרת. אך אין זה אומר שעל חולי הסוכרת להתנזר מאכילת פירות ולהימנע מהם על כל צורותיהם. במאמר זה נרחיב על סוכר פירות ועל פירות שיכולים להיות מעולים לסוכרתיים שאוהבים לשלב אותם בארוחות שלהם במהלך היום.

מהו סוכר פירות?

סוכר הפירות מוכר יותר לחלקינו בשמו השני פרוקטוז. מדובר במולקולת חד סוכר שנמצאת בפירות רבים ובמזונות נוספים. גם הפרוקטוז הוא סוכר שנכנס לזרם הדם שלנו כמו הגלוקוז והגלקטוז. ספיגת הפרוקטוז בגוף היא מהירה יותר ולכן ערכו הגליקמי נחשב לנמוך יותר מזה של הסוכרוז. כמו כן הליך פירוקו המטבולי של הפרוקטוז בכבד לוקח יותר זמן מאשר הליך פירוקו של הסוכרוז, לכן הוא נחשב לסוכר שיכול דווקא להטיב עם סוכרתיים כאשר נצרך בכמויות מאוזנות.

מהן ההמלצות לחולי סכרת?
ההמלצות לחולי סוכרת כוללות שילוב של תפריט יומי מאוזן, ובו נוכחות של כל אבות המזון כאשר גם הפירות הם חלק מהעניין. אם כך, אם אתם סוכרתיים שרוצים לפנק עצמם במשלוח מגש פירות לחורף חם או לקיץ מרענן, אל תוותרו על התענוג הזה, אך איכלו במודעות. בעבר, פירות נחשבו לאסורים לחולי סוכרת בגלל תכולת הסוכר שלהם ואכן יש פירות שעל חולי סוכרת להימנע מהם. אך כל עוד שומרים על כמויות נמוכות, אכילת מגש פירות דווקא יכולה להועיל בשליטה על חשקים לאוכל מתוק, שיכול להקפיץ בצורה מסוכנת את רמות הסוכר בדם אצל חולי סוכרת.

10 הפירות המומלצים לחולי סוכרת

  • פירות יער: אוכמניות, פטל, חמוציות ופירות יער דומים, מלאים באנטי-אוקסידנטים וברמת הפחמימות שבהם נמוכה יחסית.
  • תותים: משפרים את ספיגת האינסולין בדם ואפילו תורמים לניקוי הגלוקוז מזרם הדם שלנו ולהימנע מאחוזי סוכר גבוהים בדם.
  • מלון: מדובר בפרי שמכיל הרבה סיבים, ויטמין B ויש לו ערך גליקמי נמוך המתאים לסוכרתיים.
  • אפרסק: עשירים בוויטמינים C וA .
  • קלמנטינות: פירות הדר בריאים מאוד לסוכרתיים מאחר וערכם הגליקמי נמוך והם מלאים בוויטמין C.
  • תפוח: פרי בעל תכולת סיבים גבוהה אשר מונעים קפיצה ברמות הסוכר בדם.
  • דובדבן: גורם לשחרור איטי יותר של הסוכר בדם.
  • שזיפים: עשירים בוויטמינים ומינרלים, וכמו כן מכילים אנטי-אוקסידנטים רבים וכמות נמוכה של פחמימות.
  • אגסים: פירות עשירים בסיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע.
  • קיווי: פרי עשיר בוויטמין C, אבץ וסיבים תזונתיים וכמו כן ערכו הגליקמי נמוך.

 

שאלות ותשובות

באילו פירות יש מעט סוכר?

פירות בעלי ערך גליקמי נמוך, שבהם גם ערך הפחמימות נמוך כמו תפוחים, אגסים, פירות הדר, מלון, פירות יער, דובדבנים וגויאבות הם פירות שרמות הסוכר שבהם נמוכות ביחס לפירות אחרים.

האם מותר לחולי סוכרת לאכול מנגו?

מנגו הוא פרי טעים מאוד וכמו כן בריא, אך עם זאת מדובר בפרי שתכולת הפחמימות בו היא גבוהה ולכן ערכו הגליקמי גם הוא לא נמוך. למרות זאת, בפרי המנגו יש סיבים רבים וויטמינים כמו ויטמין A וויטמין C, ולכן חולי סוכרת יכולים לצרוך גם הם מנגו אך בכמויות קטנות, של חצי פרי כתחליף למנת פרי שלמה.

איזה סוכר יש בענבים?

ענבים מכילים כמות גבוהה של סוכר הפרוקטוז, ולכן לא מומלץ לאכול אותם באופן יום-יומי ובכמויות גדולות. למרות זאת, לפי האינדקס הגליקמי לענבים יש אינדקס גליקמי נמוך ולכן הם מותרים לחולי סוכרת.

האם מותר לחולי סוכרת לאכול תמר?

תמרים נחשבים לפירות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, לכן חולי סוכרת יכולים לאכול תמרים בכמות מאוזנת ואפילו באופן יום-יומי.

 האם סלק טוב לחולי סוכרת?

אומנם ערכו הגליקמי של הסלק נחשב לבינוני, אך הוא בריא מאוד בזכות הוויטמינים והערכים התזונתיים הרבים שלו ולכן הוא בריא מאוד ומותר למאכל לחולי סוכרת.

לסיכום

פירות הם חלק חיוני מאוד מהתזונה היום-יומית של כולנו, ומהם אנחנו יכולים להשיג כמויות של ויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד תקין של מערכות שונות ואיברים בגופנו. עם זאת, חשוב מאוד לשים לב למגבלות בריאותיות כמו מחלת הסוכרת ולאכול פירות מסוימים במודעות ובאיזון.