משלוח מגשי פירות וסלסלת פירות

Loading...

איזה פירות יער הכי בריאים?

פירות יער הם מהפירות ומהמאכלים הבריאים והטעימים ביותר שהטבע העניק לנו. פירות יער נחשבים במדינות ותרבויות רבות לאבני החן של הטבע בעיקר בזכות הצבעים הבולטים והחזקים שלהם, וגם משום שהם עשירים בוויטמינים, במינרלים ובנוגדי חמצון חזקים שיש להם השפעות מועילות רבות על הבריאות שלנו. יש עשרות סוגים שונים של פירות יער, אשר גדלים באזורים שונים בעולם, אך בעיקר במקומות בעל אקלים קר יותר כמו רוסיה, מדינות אירופה וקנדה, שם הם גדלים באופן טבעי ביערות. לכל אחד מפירות היער האלו תכונות תזונתיות וטעם ייחודיים אשר נובעים מהאקלים ומהמקום שבו הם גדלים. בין הנפוצים שבין פירות היער אפשר למנות את החמוציות, הדובדבנים, הפטל, האוכמניות, הדומדמניות, תותים ועוד. במאמר זה נספר לכם על פירות היער הנפוצים בארץ ועל היתרונות התזונתיים והבריאותיים שלהם, על הוויטמינים שהם מכילים ועוד מידע חשוב בנושא.

סוגי פירות יער

לפניכם רשימה של כמה פירות יער נפוצים בארץ, שאפשר להשיג בקלות בשווקים, בסופרים ובחנויות מזון נוספות:

חמוציות

חמוציות הן פרי קטן, עגול ואדום. אפשר לאכול אותן טריות או יבשות, או להכין מהן מיץ המשמש למגוון סוגים של משקאות. הן מכילות ויטמין C ברמות גבוהות מאוד התורמות לחיזוק מערכת החיסון. יש להן טעם חמוץ מתוק אופייני.

יתרונות תזונתיים

חמוציות הן מקור מצוין לסיבים תזונתיים משביעים, העוזרים בתהליך העיכול ובייחוד בפירוק שומנים. לכן כששואלים כמה פירות מותר לאכול, במקרה של חמוציות אפשר וכדאי לאכול הרבה. הן גם נחשבות למזון בעל ערך גליקמי נמוך, כלומר הן לא מעלות את רמת הסוכר בדם בצורה ניכרת. טעמן חמוץ-מתוק והן פרי אהוב על אנשים רבים, והן משמשות תחליף בריא וטבעי לממתיקים מלאכותיים.

יתרונות בריאותיים

החמוציות עשירות בנוגדי חמצון העוזרים להגן על התאים מפני נזק חמצוני. יש להן השפעה אנטי-סרטנית ואנטי-דלקתית. הן יכולות לעזור לשפר את בריאות הלב וכלי הדם. חמוציות מסייעות גם במניעת אבני כליות ודלקת בדרכי השתן.

ויטמינים

הוויטמין הבולט בחמוציות הוא ויטמין C. צריכת חמוציות מספקת כ-30% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C. ויטמין זה חיוני לתפקוד מערכת החיסון, ולייצור קולגן החיוני לבריאות העור והשיניים. כמו כן, הן מכילות גם ויטמין K, סידן, ברזל ומגנזיום.

דובדבנים

דובדבנים הם פירות גדולים יחסית לפירות יער, עסיסיים ובצבע אדום כהה. הם מתוקים מאוד וכיף לאכול אותם טריים, קפואים או מבושלים. דובדבנים גדלים במגוון אזורים בעולם ויש זנים רבים שלהם כאשר המוכרים ביותר הם הדובדבן החמוץ והמתוק.

יתרונות תזונתיים

דובדבנים הם מקור מצוין לסיבים תזונתיים. הם מכילים פקטין שהוא סוג של סיב תזונתי העוזר בעיכול. כמו כן, לדובדבנים ערך גליקמי נמוך והם לא מעלים בצורה דרסטית את רמת הסוכר בדם.

יתרונות בריאותיים

לדובדבנים תכונות אנטי דלקתיות חזקות הודות לריכוז גבוה של נוגדי החמצון שבהם. הם עשויים לעזור להקטין את הסיכון למחלות לב ולסרטן. דובדבנים גם מכילים מרכיבים העשויים לשפר את תפקודי המוח ולעכב התדרדרות קוגניטיבית הקשורה לגיל.

ויטמינים

דובדבנים הם מקור מצוין לוויטמין C. הם מספקים כמות כמעט כפולה מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין זה למבוגרים. כמו כן, הם מכילים ויטמין K החיוני לקרישת דם תקינה, וכן ויטמין E התורם לבריאות העור.

פטל

פטל הוא פרי קטן בצבע אדום או וורוד מעט כהה ומבריק. פירות הפטל הם מתוקים ועשירים במיוחד בנוגדי חמצון. הפטל גדל באזורים הקרים יותר של צפון אמריקה ואירופה.

יתרונות תזונתיים

פטל הוא מקור מצוין לסיבים תזונתיים והוא גם בעל ערך גליקמי נמוך, ואכילתו לא גורמת לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם.

יתרונות בריאותיים:

לפטל יש יכולת פוטנציאלית להפחית סיכון לסרטן בזכות תכולת נוגדי החמצון הגבוהה שבו. אכילת פטל עשויה להגן מפני מחלות לב וכלי דם. כמו כן, יש הטוענים שלפטל יש גם פוטנציאל לשפר את תפקודי המוח והזיכרון ולעכב התדרדרות קוגניטיבית.

ויטמינים

הפטל הוא מקור מצוין לוויטמין C. אכילה של כוס פטל תספק כ-60% מהכמות היומית המומלצת של ויטמין זה. פטל מכיל גם ויטמין K, מנגן וסידן.

פירות יער – יתרונות

לאכילת פירות יער יש יתרונות בריאותיים רבים משום שהם מכילים נוגדי חמצון, מאזנים את רמות הסוכר בדם, מורידים את רמות הכולסטרול, נלחמים בדלקות ועוד. פירות יער הם תוספת נפלאה למגשי פירות לכל מטרה ויעד.

נוגדי חמצון

פירות יער עשירים במיוחד בנוגדי חמצון כמו ויטמין C, ויטמין E, בטא קרוטן, אנתוציאנינים ופוליפנולים. אלו הם חומרים העוזרים לנטרל רדיקלים חופשיים בתאי הגוף, ובכך להגן מפני נזק חמצוני לתאים ורקמות. נוגדי החמצון בפירות יער יכולים לסייע במניעת מחלות כרוניות כמו סרטן, מחלות לב ואף לסייע בהאטת תהליכי הזדקנות.

משפרים את רמת הסוכר בדם

פירות יער רבים הם בעלי ערך גליקמי נמוך, ולכן לא גורמים לעליות חדות ברמת הסוכר בדם. לעומת מאכלים מעובדים וממתיקים מלאכותיים, פירות יער הם בריאים וטבעיים היכולים לתרום לוויסות רמות הסוכר בגוף ולמניעת מחלת הסוכרת.

עשירים בסיבים תזונתיים

פירות יער מכילים כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים, בייחוד פקטין. סיבים אלו תורמים לתחושת שובע, לעיכול בריא ולשליטה במשקל הגוף. צריכת סיבים מספקת גם עוזרת בהורדת רמות הכולסטרול בדם.

נלחמים בדלקות

בפירות יער יש חומרים שיש להם השפעה אנטי דלקתית, כלומר הם מפחיתים את התסמינים של דלקות פעילות בגוף ועוזרים גם למנוע אותן.

מורידים את רמת הכולסטרול

אכילת פירות יער באופן קבוע יכולה לתרום להפחתת רמות הכולסטרול הרע (LDL) בדם. פירות אלו אינם מכילים כולסטרול ועוזרים להסיט כולסטרול מן הדם. כך הם מורידים את הסיכון למחלות לב ולשבץ.

שיפור בריאות העור

הוויטמינים ונוגדי החמצון שבפירות היער תורמים לבריאות העור. הם מסייעים בהגנה מפני נזקי שמש, מאטים את תהליך ההזדקנות של העור ואף יכולים לסייע בריפוי פצעים. פירות יער ידועים גם כמסייעים בטיפול בפגעי עור שונים כמו פסוריאזיס.

סיכום

פירות יער הם אוצר בריאותי שכדאי מאוד לשלב בתפריט היומי בכמות מאוזנת. הם מכילים ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון רבי עוצמה שיש להם השפעות בריאותיות רבות ומגוונות. חמוציות, דובדבנים ופטל הם שלושת הסוגים הנפוצים של פירות יער, אך יש עוד עשרות סוגים נוספים הראויים וכדאיים לצריכה כמו אוכמניות, דומדמניות, תותים ועוד. שילוב פירות יער באופן קבוע בתזונה יכול לתרום רבות לאיכות החיים ולבריאות לאורך שנים.