משלוח מגשי פירות וסלסלת פירות

Loading...

כמה פירות מותר לאכול ביום?

פירות הם חלק בלתי נפרד מתזונה בריאה, וזאת מאחר שהם מספקים חומרים מזינים חיוניים לגוף שלנו בתוספת לפרץ טעמים מתוקים וחמצמצים. הפירות הצבעוניים שאנחנו פוגשים אצל הירקן עמוסים בוויטמינים, במינרלים, בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון התורמים לתפקודים שונים של הגוף שלנו ושומרים על בריאותנו הכללית. במאמר זה נכיר את היתרונות הרבים של צריכת פירות, ונתייחס גם לשאלה – כמה פירות יש לכלול בתזונה היומית שלנו? כמו כן, נדבר על הוויטמינים והמינרלים הרבים הקיימים בפירות, ועל הדרך שבה אכילת פירות יכולה לעזור לנו להנמיך את הסיכון לחלות במחלות מסכנות חיים כמו סוכרת וסרטן. אז קחו איזה פרי מקערת הפירות שלכם בסלון או במטבח, ובואו נתחיל.

היתרונות של אכילת פירות

פירות מציעים שפע של יתרונות בריאותיים שהופכים אותם למרכיב חיוני בתזונה מאוזנת יומית של רוב האנשים. פירות ידועים גם בכמות הקלוריות והשומנים הנמוכה בהם, אשר הופכים אותם לחטיף נהדר ולבחירה מצוינת לאלו מאיתנו שמנסים לשמור על המשקל, לרדת במשקל או סתם מחפשים חטיף בריא וטעים. לכן, בעזרת שילוב פירות שונים בארוחות שלנו, אנחנו יכולים להבטיח כי הגוף שלנו יקבל שלל מגוון של ויטמינים, של מינרלים ושל נוגדי חמצון, שלהם אנחנו זקוקים כדי לתמוך בגוף שלנו באופן האופטימלי ביותר. הינה כמה יתרונות מרכזיים:

מקור לוויטמינים ומינרלים

פירות הם מקורות עשירים לוויטמינים ולמינרלים חיוניים, כולל ויטמין C, ויטמין A ואשלגן. חומרים מזינים אלה ממלאים תפקידים חיוניים בתמיכה במערכת החיסון, בשמירה על עור בריא ובקידום בריאות כללית. לדוגמה, פירות הדר כמו אשכוליות, תפוזים ונקטרינות, מכילים כמויות גבוהות של ויטמין C, ובננות הן מקור מעולה לאשלגן. תותים מנגד הם פירות עשירים בנוגדי חמצון ומספקים ויטמינים שונים כמו ויטמין K ומגנזיום. לכן שילוב של פירות שונים בתזונה היומית שלנו יספקו לנו את הכמות המומלצת של הוויטמינים והמינרלים שלהם הגוף שלנו זקוק.

סיבים תזונתיים בשפע

פירות עשירים בסיבים תזונתיים, כמו תפוחים, בננות ופירות הדר, המסייעים לעיכול ועוזרים בוויסות יציאות. סיבים תורמים גם לתחושת מלאות, מה שמקל על ניהול המשקל. סיבים תזונתיים מצויים במזונות שמקורם מהצומח. הסיבים התזונתיים הם פחמימות שאין ביכולתו של המעי שלנו לפרק ועל כן הם אינם נספגים בגופנו, אלא מפורקים במעי הגס על ידי חיידקים טבעיים. פרט להשפעות המיטיבות האלה יש לסיבים התזונתיים השפעה על איזון רמות הסוכר והכולסטרול.

מקור מעולה לנוגדי חמצון

פירות מכילים מגוון רחב של פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון, כגון פלבנואידים ופוליפנולים, שיכולים לסייע במאבק בהליכים חמצניים ובדלקות באיברים שונים. צריכה מרובה של פירות הדר לדוגמה מסייעת בשמירה על כמות נכבדת של ויטמיןC ופלבנואידים בגוף, אשר פועלים בעיכוב אנזימים ומעודדים תמותה של תאים לא תקינים בגוף. נוסף לכך, יש בפירות חלבונים, פחמימות ושמנים בריאים המסייעים למטרות שונות בגוף שלנו. בגלל תכולת הערכים התזונתיים הללו, יש לצריכת פירות יכולת להפחית את הסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן.

עשויים להפחית את הסיכון למחלות

צריכת תזונה עשירה בפירות נקשרה בסיכון מופחת למצבים בריאותיים שונים, כולל לחץ דם גבוה, שבץ מוחי וסוכרת מסוג 2. נוגדי החמצון בפירות תורמים להשפעות הגנה אלו. פירות כתומים לדוגמה כמו אפרסמון, מלאים בחומר שנקרא בטא-קרוטן, זוהי תרכובת המחזקת את הפעילות של המערכת החיסונית, ומפחיתה את הסיכונים לחלות במחלות לב וכלי דם. כמו כן, בניגוד לאמונה הרווחת שפירות מכילים כמויות גבוהות של סוכר ואכילה מרובה שלהם יכולה לגרום לסוכרת, הסוכר המצוי בפירות שונה מסוכר לבן. סוכר פירות משולב סיבים תזונתיים כאשר אנו מקבלים אותו ישירות מפירות, ולכן ספיגתו במחזור הדם היא מואטת והדרגתית. הספיגה האיטית הזאת תורמת לרמות סוכר תקינות בדם ולשחרור אנרגייה אופטימלי. סוכר לבן מנגד, או פרוקטוז שמוסיפים למאכלים ולמשקאות, כן גורם לעליות ברמת הסוכר בדם וגורם דווקא לירידה באנרגייה.

כמה פירות מומלץ לאכול ביום בדיאטה?

שילוב של פירות בדיאטה צריך לעשות בצורה מושכלת ובהתייחסות למטרות הדיאטה שלכם ולתנאים שלה. לכל אחד מאיתנו יש העדפות תזונתיות שונות, ולכן עלינו להתאים את כמות הפירות לתפריט הדיאטה שלנו, ולא להמלצה הקיימת לצריכה היומית הכללית. באופן כללי, ההמלצה הרווחת לצריכת פירות למבוגרים עומדת על כמות של 4-2 מנות של פרי ליום. אבל אם אתם מנסים לרדת במשקל או לשמור עליו, תוכלו לרווח את מנות הפירות שלכם למנה אחת ליום, חצי מנה בבוקר וחצי מנה בערב או ל-4 מנות של פרי בסה”כ בשבוע, הכול תלוי בתנאי הדיאטה שלכם. חשוב מאוד להתייעץ עם מומחה בעניין ועם הרופא האישי שלכם, שידע להתאים בשבילכם במדויק את כמות הפירות ואת סוג הפירות שעליכם לצרוך ביום, גם כאשר אתם מנסים לשמור ולדבוק בתפריט של דיאטה.

לסיכום

אז כמה פירות מומלץ לאכול ביום? כמות הפירות המומלצת לאכילה ביום אצל מבוגרים היא בין 4-2 מנות פרי, שיהיו פירות מגוונים וצבעוניים. כאשר משקל הפירות המומלץ לצריכה יומית הוא 400 גרם לכל הפחות. צריכת פירות באופן יומי יכולה להועיל לנו ולעזור לנו לשמור על הבריאות שלנו, כל עוד נעשה זאת בצורה מאוזנת ולא נשכח לאכול מזונות נוספים שיספקו לנו את שאר האבות המזון הדרושים לנו לתפקוד בריא ותקין של הגוף. פירות מספקים לנו שלל של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שתומכים בתפקוד השגרתי של המערכות השונות בגוף שלנו ומפחיתים את הסיכון שלנו לחלות במחלות כרוניות ודלקות שונות. לכן, עלינו להשתדל לשלב מגוון פירות שונים בתזונה היומית שלנו.